The Minett Trail – Het land van de rode aarde

"Minett" ???

De ‘Minett’ is de naam van het zuidelijk deel van Luxemburg. Of moeten we Letzenbürg zeggen? De naam verwijst naar, het  ijzererts dat een vlammende rode kleur geeft aan de aarde en de rotsen. De regio wordt ook nog het Land van de Rode Aarde genoemd.

In het midden van de 19e eeuw begon de exploitatie van het waardevolle gesteente in ondergrondse mijnen en open mijnen. Het ijzererts bezorgde het Groothertogdom Luxemburg  een nieuwe rijkdom en een bron van werkgelegenheid. De laatste mijn werd in 1981 gesloten. Veel bewoners verlieten de streek op zoek naar ander werk.

TRAIL ???

Tijdens ons bezoek aan de fiets- en wandelbeurs 2023 valt ons oog op een klein éénmans-infohokje met de vreemde naam Minett-Trail.

De vriendelijke bewoner van het standje probeert ons te overtuigen om in Zuid-Luxemburg deze nieuwe wandelroute te verkennen. Hij heeft jammer genoeg geen foldertjes of kaartjes, maar wel een webadres: https://www.minetttrail.lu

Een bezoek aan de webpagina maakt ons wel heel nieuwsgierig. We downloaden de wandelgids en het kaartje.

Dwars door deze streek loopt een 100 km-lange trail.

De route is zeer goed bewegwijzerd met het symbool:

Je kan de trail gemakkelijk in etappes opsplitsen die allemaal met (gratis) openbaar vervoer bereikbaar zijn.

Bijvoorbeeld:

Interessante websites:

De Minett Trail met onder andere een beschrijving van 10 etappes

Minett: het Land van de Rode Aarde

Wandelverhaal

Dagverslag week 1

Omstandigheden (waaronder weersverwachtingen en rug-revalidatie) dwingen ons om af te wijken van de oorspronkelijke planning. Dat dit gemakkelijk kan op die trail, is één van de grote troeven. We rangschikken de 10 etappes volgens zwaarte, bezienswaardigheden en transportmogelijkheden, en bekijken dag na dag welke we zullen stappen.

Dit is wat we hebben bereikt. 7 van de 10 etappes. De witte trajecten, 3 etappes, vormen een motivatie om nog eens terug te komen naar de Minett 🙂 Zie wat verder onder "Dagverslag week 2"

Maandag 19/06/23 - Reisdag + etappe Bettembourg - Schifflange

Door het Bësch

We vertrekken om 6u10 in Oostende, richting Bettembourg. We starten de Trail om 11u30  en stappen naar Schiffelange. Na 8 km komen we in het "Réserve Naturelle Betebürger Bësch". Het wordt nog even wennen aan de Letzenbürgesch Sprooch :-).

We stappen ongeveer 2 uur lang door het mooie Bësch (bos) en komen opnieuw in open velden en weiden tot in Bergen. Nog een 3-tal km volhouden en we kunnen stoppen in Schifflange. Maar de rug doet het goed, we nemen er nog de beklimming van de Hasselerbierg bij.  Na 21,5 km zijn we aan het station van Schifflange. De eerste etappe zit er op.

Van de Minett hebben we nog niet veel gezien, maar de tocht was wel mooi!

De trein brengt ons naar Esch-sur-Alzette, waar we onze stek voor de komende dagen opzoeken.

Na een terrasje en wat boodschappen gaan we ons potje koken op ons appartementje.

Dinsdag 20/06/23 - Etappe Tétange - Dudelange

Op dag 2 gaan we op zoek naar de rode aarde van de Minett-streek en kiezen voor een etappe van Tétange Gare naar Dudelange Gare. Deze etappe kunnen we indien nodig na 7,5 km onderbreken in Rumelange Gare. Je weet maar nooit. Maar zonder rugzak zal het wellicht lichter stappen zijn.

Met de gratis trein rijden we van Esch-s-A. naar Tétange Gare.

Na 2 km bereiken we het monument voor de duizenden mijnwerkers die in de mijnen het leven lieten. De arbeidsomstandigheden moeten in die tijd verschrikkelijk geweest zijn.

Groen herovert rood

De volgende 5 km door het Réserve Naturelle Leiffrächen zijn buitengewoon. Wat ooit een bos was, werd zwaar toegetakeld door open en ondergrondse mijnbouw, op zoek naar het gegeerde ijzererts, de Minett. Maar nu neemt de natuur stilaan zijn plaats opnieuw de overhand. Maar de herinneringen aan de industrie zijn zorgvuldig bewaard en geïntegreerd in het landschap. Een onwezenlijk schouwspel.

We komen in Rudelange. Doorgaan? Het weer is goed, de wandeling is heel mooi, en de rug is braaf. We gaan door!

De volgende 10 km zijn spektakel van hetzelfde niveau. Een symbiose tussen natuur en industriële archeologie. Een unieke ervaring.

Iets over Humpen, slakken en Schof

We stappen door het natuurgebied "Haard - Hesselsbierg - Staebierg". In het natuurgebied loopt het pad langs de langste aaneengesloten rotswand van Europa, die daarenboven opvalt door zijn rode kleur. We komen onverwacht temidden een grote kudde schapen en geiten terecht. Het is een kudde die de graslanden moet onderhouden  door begrazing en verdere bebossing tegengaan. Blijkbaar is het vlees van de "Minetter Schof" te verkrijgen in de plaatselijhke handel.

Even verders staat daar zomaar een treinwagon. Het is een oude kip-wagon waarmee de nog vloeibare "slak" werden gedumpt. Zo'n wagon noemt men een "Humpen".  En Slak is een hoogovenresidu.

Vanaf de Humpen hebben we een heel mooi zicht op de lange rotswand en op het ex-industriegebied van Dudelange.

Na een prachtige wandeltocht sporen we terug naar Esch-s-A. Een dag met een hoog Minett-gehalte!

Woensdag 21/06/23 - Etappe Pétange - Belvaux Gare

We hebben nog een dag mooi weer voor de boeg, maar daarna komt er een regendag. We smijten de planning nog eens grondig dooreen om zeker de mooiste stukken te selecteren,  en creëren een nieuwe etappe: van Pétange Gare naar Belvaux Gare.

Het wordt een Minett-dag om niet te vergeten. Veel bospaden langs oude ertsmijnen. De sporen van de ijzermijnen zijn overal zichtbaar. Een onnatuurlijk schouwspel.

Mijntreinen

We wandelen door natuurgebied Prënzebierg - Giele Botter en door de Fond-de-Gras tot aan het dorpje Lasauvage. We passeren steengroeven die in de rotsen zijn uitgegraven. En een tunnelingang, die nu bewoond is door vleermuizen. Overal zie je overblijfselen van de mijnontginning: elektriciteitsmasten, de spoorlijnen, mijnwagentjes, ...

Het is een lange etappe van 23 km  en daarom veroorloven we ons na 10 km een middagpauze te nemen in een restaurantje in Lasauvage.

We stappen verder door het natuurgebied "Kiemerchen-Scheiergronn-Groussebësch", dat grenst aan het "Gaalgebierg". De tocht gaat verder door mooie bossen, langs de oude ijzererts-transportroute (spoorlijntje) en afgesloten mijningangen.

Vanaf het perron van  Belvaux Gare zien we de universiteitsstag Belval liggen. Een hypermodern gebouwencomplex gebouwd rond twee reusachtige hoogoventorens. Dat wordt iets om onze regendag in te vullen!

Donderdag 22/06/23 - Stadsbezoek Belval

Door de aangekondigde regen blijven we dicht bij huis. We kiezen voor een bezoek aan het voormalig industrieterrein Belval.

Hoog op de oven

Belval evolueert sedert enkele decennia tot een nieuwe stad die een snelle ontwikkeling beleeft. De afschuwelijke fabrieksruïnes zijn op wonderbaarlijk geslaagde wijze geïntegreerd in de nieuwe universiteits-cite. Twee oude hoogovens van om en bij de 40 meter hoog domineren het stadszicht. De laatste hoogoven was nog tot in 1997 operationeel. Eén van die hoogovens is toegankelijk voor bezoek.  Een echte aanrader. Niet alleen voor de kennis die je opdoet van het hele ijzerwinning-concept, maar ook omwille van het mooie zicht over de nieuwe stad en zijn omgeving.

Vanavond start het nationaal feest in Letzenburg. Met koninklijk bezoek in Esch-s-A..

En morgen staan we vroeg op na nog een korte etappe de trein naar Oostende te nemen.

Vrijdag 23/06/23 - Etappe Esch-sur-Alzette - Schifflange + terugreis

Afsluiten

We beëindigen onze kennismaking met de Minett-Trail met een korte etappe van 2 uur. Vanaf Esch-s-A. naar Schifflange.

Troll nr 92

Het wordt een lange dag, en daarom zijn we om 7u00 al op weg. De vroege ochtendzon maakt alle kleuren nog mooier.

We zijn nog maar net vertrokken als we op Troll nr. 92 botsen. Het is één van de 100 trollen die Thomas Dambo over de hele wereld geplaatst heeft. Moet je zeker eens op googelen. Of deze: https://thomasdambo.com/ Stuk voor stuk kunstwerken!

We stappen verder naar en door het natuurgebied "Lalléngerbierg - Brucherbierg", een dor landschap met de rode aarde, en daarna nog een mooie boswandeling. Een mooie afsluiter.

We hebben niet alle etappes kunnen doen, en daarom hebben we een reden om nog eens terug te komen. Zeker weten!

Dagverslag week 2

Tijdens onze tweede week stappen we in het gezelschap van Jenny en Dominique.

We zullen de etappes stappen die we in week 1 niet deden, en voor Jenny en Dominique nog enkele van de mooiste etappes die we in week 1 reeds stapten.

Maandag 04/03/24 - Reisdag + etappe Essch-sur-Alzette - Schifflange

We vertrekken om 6u34 in Oostende. Overstappen in Luik, Arlon en Luxemburg. We bereiken Esch-sur-Alzette rond de middag. We kunnen onze bagage achterlaten aan ons logement.

We starten omstreeks 13u de Trail met een etappe van Esch naar Schiffelange.

Op de Gaalgebierg begroeten we Troll 92 van Thomas Dambo. Eén van zijn 100 reuzentrollen verspreid over heel de wereld. De 9 km lange etappe gaat verder door een mooi bos tot we bij een openlucht ijzermijn komen. De rode rotsen staan in schril contrast met de vele groentinten die de herstellende natuur uit de grond tovert. Langs een volgend natuurgebied Lalléngerbierg-Brucherbierg bereiken we Schifflange.

De trein brengt ons terug naar Esch-sur-Alzette.

Vlug wat boodschappen en daarna ons potje koken op ons appartementje.

Dinsdag 05/03/24 Esch - Rumelange

We vertrekken in Esch en beginnen met een klim van de Gaalgerbierg. Het dierenpark Déierepark is een leuk intermezzo. We stappen verder door mooie beukenbossen, zonder goed te weten dat op die plaats de ijzerertswinning vooral ondergronds gebeurde. Tot we aan het mijnmuseum Katzenberg komen. De regen overtuigt ons om eens binnen te gaan. Een enthousiaste vrijwilliger begeleidt ons door de 150-jaar lange geschiedenis van de onmenselijk harde geschiedenis van de mijnexploitatie. Na een bijzonder boeiend oponthoud vervolgen we onze weg naar het Nationaal Monument voor de Mijnwerkers. Indrukwekkend, om niet te zeggen schandalig, hoeveel arbeiders het leven hebben gelaten door de onmenselijke werkomstandigheden. We stappen verder door het natuurreservaat "Ellergronn" en het natuurreservaat "Leiffrächen”. Op dit gedeelte wandel je verder door het natuurgebied "Leiffrächen", tot in Rumelange.

« van 2 »

Woensdag 06/03/24 - Etappe Clémency - Niedzerkorn en bezoek aan Belval

Met trein en bus naar Clemency. Het openbaar vervoer in Luxemburg is Top! Door weiden en bos stappen we tot Pétange. Daarna volgt een heel mooi stuk door openlucht ijzermijnen. In Niederkorn is het heel even wachten op de trein naar Belval-Université.

De moderne universiteitssite is opgericht rond enkele indrukwekkende hoogovens. Een bezoek aan deze mastodonten is een must! Langs een 1,5 km lange fiets- en wandelpasserelle bereiken we Esch.

Donderdag 07/03/24 - Pétange - Differdange

Op dit traject wandelen we door het natuurgebied Prënzebierg - Giele Botter, langs de Fond-de-Gras en door het dorpje Lasauvage, dat pal op de Franse grens ligt. Opnieuw een afwisseling van bossen en mijngebieden waar de natuur het landschap heeft teruggewonnen.

Vrijdag 08/03/24 Rumelange - Dudelange

Op de laatste wandeldag stappen nog 11 km. Om 8u nemen we de bus naar Rumelange. Eerst trekken we door het natuurgebied "Haard - Hesselsbierg - Staebierg". De massieve rotsblokken, rode rotswanden en dichte bossen vormen een uniek landschap. Eén van de mooiste “minett”-etappes. Ons pad loopt langs de langste aaneengesloten rotswand van Europa, die opvalt door zijn rode kleur. Net voor de afdaling naar Dudelange passeren we een oude treinwagon die werd gebruikt om slakken (de "Humpen") in de ravijn te storten. Slakken zijn het ijzerresidu uit de hoogovens.

We kunnen rond de middag al de trein nemen naar Bettembourg en Luxemburg. Na overstappen in Luik komen we om 17:16 aan in Oostende

Oorspronkelijke Reisplanning

De bedoeling was om elke dag vanuit Esch-sur-Alzette, in combinatie met trein en bus, twee van de 10 etappes te stappen. Liefst op weekdagen, anders wordt het moeilijk of onmogelijk om met openbaar vervoer de etappes te organiseren.

De eerste reisdag en de laatste reisdag wordt nog gecombineerd met wandelen. Indien vertrek om 06:33 in Oostende, kan er rond de middag gestart worden in Bettembourg of een ander startpunt. De kortste etappes bewaren we voor de laatste reisdag, waardoor we kunnen hopen op een treinreis met aankomst in Oostende tussen 17 en 18u.

De volgorde van de etappes, alsook de richting, kan gemakkelijk aangepast worden.

En zoals je hiervoor in het dagverslag kunt lezen, hebben we dit inderdaad uitvoerig gedaan.

Dag 1 - Etappe Bettembourg - Schifflange

Trein Oostende - Bettembourg,

Oostende 06:36 - Brussel-Zuid
Brussel-Zuid 08:33 - Arlon 11:22
Arlon 11:29 - Luxembourg 11:49
Luxembourg 12:02 - Bettembourg 12:15

Stappen naar Schifflange (21,5 km)

Trein van Schifflange naar Esch-sur Alzette (om de 15').

Dit komt overeen met de omgekeerde etappe 5 van het plannetje.

Infobrochure etappe 5

GPX Etappe 5

Dag 2 - Etappe Tétange Gare - Dudelange Gare

Komt overeen met etappe 4 van het kaartje

Trein naar Tétange Gare

18,0 km stappen van Tétange Gare naar Dudelange Gare

Trein naar Esch-sur Alzette

Infobrochure etappe 4

GPX etappe 4

Dag 3 - Etappe Clemency - Differdange

Komt overeen met etappe 1 van het plannetje.

Trein Esch-sur-Alzette 08:46 (08:29 op WE) naar Differdange Gare

23 km Stappen van Differdange Gare tot Clemency  . Eventueel het stuk Pétange - Clemency (7,2 km) weglaten

BUS Clemency halte Schwemm naar Petange (Gare)
Trein Differdange - Esch-sur-Alzette

Infobrochure etappe 1

GPX etappe 1

Dag 4 - Etappe Tétange - Schifflange

Komt overeen met etappe 3 van het plannetje

11,8 km stappen van Esch-sur-Alzette naar Tétange Gare

Trein van Tétange naar Schifflange
Om de 30', 18' rittijd

8,8 km stappen van Schifflange Gare naar Esch-sur Alzette.

Infobrochure etappe 3

GPX etappe 3

Dag 5 - Etappe Differdange - Esch-sur-Alzette en terugreis

Kortere etappe Differdange - Esch-sur-Alzette (14,6 km). Kan je desgevallend inkorten door in Belvaux de terugreis aan te vatten.

Etappe 2 van het plannetje.

Trein Esch 07:16 - Differdange 07:27

Naar planning

Naar reisverslag

Planning week 2

Omdat we in onze eerste week niet alle etappes hebben kunnen stappen (nog 3 van de 10 te gaan) en omdat we zeer tevreden waren over de eersten 7 etappes, komen we nog eens terug. Ditmaal met twee van onze vaste wandelmaten: Jenny en Dominique.

We zullen 3 etappes combineren met de mooiste stukjes van week 1, en het bezoek aan de universiteitssite van Belval nog eens herdoen.

Maandag 04/03/24 - Reisdag + Etappe Schifflange - Esch-sur-Alzette

Reis Oostende - Esch-sur-Alzette

Oostende 06:36 - Brussel-Zuid 07:52
Brussel-Zuid 08:33 - Arlon 11:22
Arlon 11:29 - Luxembourg 11:49 (voor het ticket: grensstation Arlon)
Luxembourg 12:02 - Esch-sur-Alzette 12:27

We kunnen de bagage al in het logement afzetten, en stappen vervolgens de eerste etappe naar Schifflange (9 km). Nadien: trein naar Esch-s-A, inchecken, boodschappen doen, koken.

Op dit gedeelte wandel je door het natuurgebied "Lalléngerbierg - Brucherbierg" en daarmee door een belangrijk stukje geschiedenis dat de regio en beide steden sterk heeft gevormd.

Het pad voert eerst door weelderige, groene bossen en met een beetje geluk vindt u bij Schifflange de bron van de "Marxeweiher". Het pad is ook zeer gevarieerd en biedt diepgaande inzichten in de steeds veranderende regio. Daarna loop je door dorre maanlandschappen met de kenmerkende rode aarde.

Week 2 Esch-sur-Alzette Gare - Schifflange Gare.GPX

Dinsdag 05/03/24 - etappe Esch-sur-Alzette - Tétange - Rumelange 16,7 km

Week 2 Esch-sur-Alzette - Rumelange Gare.GPX

Esch - Tétange. We stappen tot aan het Nationaal Monument voor de Mijnwerkers. 10,4 ,km. Het station van Tétange ligt 1,5 km verder, waar je een bus kunt nemen naar Esch.

Op dit traject wandelt u door het natuurreservaat "Ellergronn" en het natuurreservaat "Leiffrächen". Beide mijngebieden heeft de natuur het gebied teruggewonnen, en waar ooit dorre landschappen domineerden, bloeien nu dichte bossen en vogelreservaten.

Het pad leidt tot het Nationaal Mijnwerkersmonument. Voor het Nationaal Mijnmuseum in Rumelange zie je een oude, buiten gebruik gestelde mijntrein.

Aan het monument gaan we over op de etappe Tétange - Rumelange. 6,4 km.

Op dit gedeelte wandel je verder door het natuurgebied "Leiffrächen". Op de "Leiffrächen", genoemd naar het gelijknamige bedevaartsoord en de kapel naast het pad - de patroonheilige van de mijnwerkers - vindt u de kenmerkende rode aarde die typerend is voor de regio en het uitgeholde gebied rond de grensplaats Rumelange. Dichtbij de Franse grens zit je midden in het mijngebied en kun je zien hoeveel de natuur is veranderd als gevolg van de mijnbouw en de benodigde infrastructuur.

Trein Rumelange - Esch: om het kwartier, 11' rittijd.

Woensdag 06/03/24 - etappe Pétange - Differdange 15,7 km - Bezoek Belval

Trein naar Pétange (elke 15' - 20' rittijd)

Stappen van Pétange naar Differdange 15,7 km.

Week 2 Pétange Gare - Differdange Gare.GPX

Op dit traject wandel je door het natuurgebied Prënzebierg - Giele Botter, door de Fond-de-Gras en door het dorpje Lasauvage, dat direct aan de Franse grens ligt. Je wandelt door dichte bossen en gerenatureerde mijngebieden en ontdekt hoe de natuur het landschap heeft teruggewonnen.

Op de route ontdek je veel overblijfselen van het bewogen verleden in het mijngebied: gedeelten van de route van de voormalige "Bremswee" van de "Buggies" bijvoorbeeld - de vrachtwagens waarmee het kostbare erts uit het mijngebied werd vervoerd. In het gebied Prënzebierg - Giele Botter kunt u kunstmatige terrassen bewonderen waar steengroeven diep in de rotsen zijn uitgegraven. Misschien ontdekt u zelfs de tunnelingang, die tegenwoordig wordt bewoond door vleermuizen. Het pad is verder rijkelijk gevuld met oude getuigen van het industriële verleden: elektriciteitsmasten, overblijfselen van een spoorwegnet en meer. Vanuit het dorp Lausauvage richting Differdange loopt het pad ook langs de stroom "Crosnière".

Trein van Differdange naar Belval (elke 15' - 10' rittijd)

Bezoek aan universiteitssite Belval

Belval is de locatie van de Universiteit van Luxemburg, die ook nog erg jong is.

Je wandelt door de nieuwe wijk Belval, die zich al bijna tien jaar snel ontwikkelt. Met enorme inspanningen werd de voormalige industriële woestenij weer bewoonbaar gemaakt; sindsdien is de wijk gevuld met nieuw leven.
Het ​​cultureel centrum is een schoolvoorbeeld van succesvolle herwaardering. Zowel voor onderzoek of studies en wetenschappen als voor recreatie (met de "Rockhal"). Ook het traject tussen de nieuwe wijk Belval en het treinstation in Esch-sur-Alzette is volledig barrièrevrij en kan aanbevolen worden als alternatieve route. Onderweg in Esch-sur-Alzette passeert u ook de langste winkelstraat van Luxemburg, die uit bijna 2 kilometer voetgangersgebied bestaat.

Twee van de hoogovens van de voormalige staalfabriek domineren nog steeds wat er vandaag op de Belval-site gebeurt. Hoogoven A kan je zelf bezoeken maar je kan ook  een gids boeken.

Trein (elke 20' 3' rittijd) of stappen naar Esch

Donderdagdag 07/03/24 - Clemency - Pétange - Niederkorn 11,4 km

Trein naar Pétange (elke 15' - 20' rittijd)
Bus naar Clemency halte Schwemm (elke 20' - 10' rittijd)

Stappen naar Petange en verder naar Niederkorn

Trein naar Esch (elke 30' - 30' rittijd)

Week 2 Clemency - Pétange Gare - Niederkorn.GPX

Het oude spoorweggebouw van Clemency is omgebouwd tot een herberg. Onderweg loop je door een schaduwrijk bos. Misschien stop je onderweg zelfs bij de vijver, altijd goed voor een verrassing. In Pétange stapt u door een goed onderhouden park. We nemen opnieuw een klein stukje pad van gisteren, richting Differdange, maar we slaan al gauw links af naar Niederkorn.

Vrijdag 08/03/24 - Etappe Rumelange - Dudelange 11,0 km + Reisdag

Bus Esch - 08:52 - Rumelange 09:04

Wandelen naar Dudelange (11 km) MET BAGAGE!

Trein Dudelange-Centre 12:14  - Bettembourg 12:23
Bettembourg 12:45 - Luxembourg 12:58
Luxembourg 13:16 - Liège 15:54  (voor het ticket: grensstation Gouvy)
Liège 16:01 - Oostende 18:17

OF

Esch 09:03 - Luxembourg 09:28
Bagage in de locker van het station
Stadsbezoek
Luxembourg 13:16 - Liège 15:54  (voor het ticket: grensstation Gouvy)
Liège 16:01 - Oostende 18:17

Week 2 Rummelange Gare - Dudelange Gare.GPX

Op dit gedeelte wandel je door het enorme natuurgebied "Haard - Hesselsbierg - Staebierg"; massieve rotsblokken, rode rotswanden en dichte bossen domineren dit voormalige maanlandschap. Decennia lang werd hier het kostbare ‘Minette’-erts gewonnen, dat vanaf het begin van de 20e eeuw tot eind jaren tachtig een essentiële bijdrage leverde aan de economische ontwikkeling van het land.

In het natuurgebied loopt het pad langs de langste aaneengesloten rotswand van Europa, die bovendien opvalt door zijn opvallende rode kleur. Samen met de uitzonderlijke biodiversiteit en natuur in het natuurgebied “Haard-Hesselsbierg-Staebierg” is dit de kracht van dit traject.

Bij de start in Rumelange vind je ook het Musée National des Mines, waar je een rondleiding door de tunnels kunt krijgen. Onderweg zijn er ook andere hedendaagse getuigen van het industriële verleden: een treinwagon die wordt gebruikt voor het storten van de slakken (de "Humpen") en een zicht op het voormalige industriegebied in Dudelange bij aankomst vanuit het natuurgebied - met uitzicht op de oude watertoren - val hier duidelijk op.

LET OP: Helaas is dit gedeelte van de Minett Trail regelmatig het slachtoffer van vandalisme. Wij raden u aan om de GPX-gegevens vóór de wandeling te downloaden, omdat de markering vaak beschadigd of verwijderd is.

Treintiket

Treintiket:

10-rittenkaart gebruiken tot het laatste/eerste station in België. Arlon of Gouvy.

Op de dag zelf kunnen we met de App op onze GSM een Grenstiket aanschaffen. Via Arlon kost dit €2,8 en via Gouvy €2,5

Logeren

Week 1

We hadden graag in de nieuwe jeugdherberg van Esch-sur-Alzette gelogeerd, naast het station, maar er was geen plaats meer. Daarom kiezen we voor een klein maar comfortabel appartementje nabij het station.

Amazing Hyper Central Flat Esch-sur-Alzette
4 ieme étage 16 Rue du Brill, Esch-sur-Alzette,

Week 2

Esch/Alzette City Apartment
20 Rue Zénon Bernard

€713,59
Betaling automatisch via credit-kaart op 19/02 - Gratis annuleren tot 18/02.