2017 Müllerthal Trail

Wandelen op Müllerthal Trail

04/09/17 – 10/09/17

Reisverslag

(voorbereiding en info: zie onderaan)

Maandag 4 september

Met de wagen naar Luxemburg

Dinsdag 5 september

We starten met de zuidelijke helft van lus 2

Woensdag 6 september

Vandaag werken we lus 2 af met het noordelijk deel.

Donderdag 7 september

Noordelijk deel van lus 1

Vrijdag 8 september

Noordelijk deel van lus 3

Zaterdag 9 september

Bezoek aan de stad Trier.

Zondag 10 september

Terugreis

Voorbereiding en info

Interessante link: http://www.trekkings.be/mullerthaltrail.htm

Bussen: https://www.mobiliteit.lu

De 112 km lange Mullerthal Trail bestaat uit 3 lussen (Route 1, Route 2 en Route 3), allen bewegwijzerd in de twee richtingen.

Route 1

Route 1 verbindt culturele bijzonderheden met de typische landschapselementen van de regio: rotsen, bos en weiden. Een ideaal uitgangspunt voor Route 1 is Echternach, het cultureel en toeristisch centrum van de regio. Vanaf hier loopt de weg eerst langs de Sauer, de grensrivier met Duitsland en gaat dan even buiten Echternach naar rechts het bos in. De route verloopt eerst door het bos langs indrukwekkende rotsen. Ter hoogte van het dorp Steinheim komt men in een open weidelandschap met prachtig uitzicht in het dal, voordat de route voor het volgende dorp (Rosport) weer in een betoverend bosgebied verder gaat. Parallel met de Sauer verloopt de Mullerthal Trail in een afwisseling van stroken bos en open weiden met verstrooit liggende fruitbomen verder. Op dit gedeelte van de Route 1 ligt als speciale bezienswaardigheid de bedevaartkapel Girsterklaus. Vanuit hier loopt de Mullerthal Trail weer naar het dal richting Hinkel. Door open landschap en kleine stroken bos gaat het dan verder door het dorp Born naar Moersdorf. Op dit gedeelte van de route wandelt men boven de grensrivier de Sauer door veld- en weidelandschappen en kan genieten van de prachtige uitzichten in het dal van de Sauer. Achter Moersdorf verlaat de route de grensrivier en gaat richting westen naar Mompach. Vandaar gaat het via Herborn door mooie bossen weer naar Echternach.

Route 2

Route 2 van de Mullerthal Trail kan in Echternach gestart worden Men komt na een korte klim eerst bij een mooi uitzichtpunt met indrukwekkend uitzicht op de stad Echternach en de Willibrord basiliek. De Mullerthal Trail gaat verder door bossen- en rotsenlandschap naar de Wolfsschlucht – een steile kloof. Via de Aesbach beek gaat Route 2 langs Perekop tot aan Hohllay. Vroeger werden uit deze holten molenstenen voor de regio gebroken. Een klein stukje verder komt men bij het amfitheater. Vervolgens loopt de Mullerthal Trail door het bekende dorp Berdorf. Door het idyllische bosgebied Schnellert gaat het verder naar het dorp Mullerthal, waar vroeger een van de belangrijkste molens van de regio stond. Dan voert de weg verder langs de Zwarte Ernz naar de Schiessentümpel, een kleine maar zeer schilderachtige waterval, die met zijn houten brug een bekend beeld van de Regio Mullerthal – Luxemburgs Klein Zwitserland is. Vanaf hier gaat Route 2 naar het oosten en voert langs de fascinerende rotsformaties Eulenburg, Goldfralay en Goldkaul om dan verder door bos- en rotslandschap naar een van de spectaculairste rotsspleten van de regio te gaan: Kohlscheuer. Rondom Consdorf loopt de Mullerthal Trail door een prachtig stuk landschap, waarin er een afwisseling is van bos, rotsen en landerijen. Daarna gaat de route door het dorp Scheidgen tenslotte en terug naar Echternach.

Route 3

Het dorp Mullerthal is geschikt als uitgangspunt voor de Route 3. Vanuit Mullerthal gaat het richting Beaufort langs de romantische dalen van de beek de Zwarte Ernz en u komt uit in het Hallerbachtal met zijn indrukwekkende steile rotswanden. Van Hallerbach loopt de Mullerthal Trail naar de Haupeschbach. Hierlangs gaat het rechtstreeks naar het Kasteel van Beaufort. Langs de Hallerbach verlaat de weg Beaufort weer, gaat door een overwegend open landschap met aantrekkelijke stukken bos, langs Medernach tot in het dorp Larochette waar de wandelaar wordt begroet door de imponerende Burchtruïne, die hoog boven het dorp uittroont en het dorp een speciaal silhouet geeft. Langs de Witte Ernz met een wijds beekdal, voert de Mullerthal Trail verder naar het zuiden naar Blumenthal. Dit gedeelte van de wandeling verloopt over het plateau en biedt prachtige vergezichten. Vanuit Blumenthal gaat de Route 3 weer naar het noorden richting Müllerthal. Door een mooi bos- en rotslandschap komt de wandelaar bij de bekende waterval Schiessentümpel.

Verblijf

Met de wagen naar Luxemburg

Dinsdag 5 september

Route 1, secties 1, 2 en een deel van sectie 3:

Met de bus 111 van Consdorf Gare (V. 09:04) naar Echternach Gare (A. 09:20)
Wandelen tot Moersdorf, Mompach of Herborn
Bus naar Echternach en verder naar Corsdorf

Sectie 1: Echternach – Rosport (8,7 km)

De stad Echternach, die naast St Willibrord basiliek, de abdij en de historische oude stad tal van andere attracties biedt, is het uitgangspunt van deze sectie. De Mullerthal Trail begint bij het busstation en verloopt eerst door het stadspark  langs de rivier de Sauer. Kort na Echternach verlaat de weg de loop van de rivier en gaat naar boven het bos in – langs de indrukwekkende rotsformaties “Veitcheslay”, “Roudeschlëff” en “Alkummer” . Boven Steinheim heeft de wandelaar een spectaculair uitzicht over de vallei van de Sauer voordat de Mullerthal Trail weer het bos in duikt. Daarna gaat de weg over open velden verder tot aan het
dorp Rosport, bekend onder andere om zijn mineraalwaterbron en door het Tudor kasteel met zijn museum

Sectie 2: Rosport – Moersdorf (10 km-1,6km)

Vanaf kasteel Tudor, gaat het verder op de Mullerthal Trail. Idyllische bossen, prachtige panoramische uitzichten en bemoste rotsformaties wisselen zich af tot aan de eerste stop: de Maria bedevaartkapel
Girsterklaus uit de 14e eeuw. De Girsterklaus is het oudste bedevaartsoord in het land en is gemaakt met bouwmaterialen uit de regio. Vanaf de Girsterklaus leidt de Mullerthal Trail naar beneden tot het dal van “Girsterbaach”, die zich hier diep heeft ingegraven in de dolomiet rotsen. Meerdere malen kruist het pad de beek voordat het bergop verderloopt door de “Burerbësch”. Aan het einde van deze sectie heeft de wandelaar zicht op een gevarieerd landschap, dat wordt gekenmerkt door struiken, heggen, muurtjes en betoverende kleinere bosgebieden. Bij de volgende splitsing leidt de weg uiteindelijk naar beneden richting Moersdorf.

Sectie 3: Moersdorf – Herborn (9,5 km-1,6 km)

Vanaf Moersdorf slingert de Mullerthal Trail aanvankelijk door het natuurreservaat “Deiwelskopp” waarin verschillende soorten bos, zoals hoog-, laag- en ravijnenbos en soortenrijke kalkrijke droge graslanden nauw met elkaar verbonden zijn. Na een steile klim naar het plateau wordt de wandelaar beloond met een prachtig uitzicht over de Sauer tot aan de Moezel. Vanaf hier gaat het over open, overwegend landbouwgebied tot aan Mompach. Het dorp is erin geslaagd om zijn landelijke karakter te behouden en de vrijlegging van de
beek “Klengelbaach” is een attractief kenmerk. De Mullerthal Trail doorkruist het centrum van het dorp en gaat dan vervolgens langs het bos in de richting van Herborn. Onderweg heeft de wandelaar prachtige panoramische uitzichten, vervolgens is er een kort gedeelte door het bos tot aan het dorp Herborn.

Totaal = 28,2 (20 km tot Moersdorf,  25km tot Mompach)

Woensdag 6 september

Route 2 a: deel van sectie 11, sectie 12 en 13

Vanuit Consdorf wandelen tot Echternach Gare.
Met de bus 111 of 112 naar Consdorf (ongeveer elk half uur, 15′ rittijd)

Sectie 11: Consdorf – Hersberg

De Mullerthal Trail gaat langs de molen van Consdorf en verder door het bos naar de spleten van de “Rittergang” (6), de “Déiwepëtz” (7) en de aardedonkere rotsspleet “Kohlscheuer” (8). Achter de Kohlscheuer gaat het verder door bos en rotsachtige landschappen richting Hersberg. Dichtbij het dorp heeft de wandelaar de mogelijkheid om een afkorting te kiezen en direct naar Scheidgen te gaan. Volgt men de weg richting Hersberg komt men langs het “Bildchen”, een duizend jaar oude eik (9).

! Déiwepëtz en Rittergang kunnen niet worden omzeild. Vandaar dat men in ieder geval een zaklamp bij zich moet hebben. Om de Kohlscheuer te ervaren, moet men de Mullerthal Trail kort verlaten en het avontuurlijke rotsenlandschap ingaan.
Sectie 12: Hersberg – Scheidingen (8,3 km)

Vanaf het startpunt Hersberg gaat de Mullerthal Trail eerst naar het “Bildchen”, een zeer oude eik, met in zijn holle stam een klein beeldje van Maria. Relatief steil voert een smal pad dan parallel met de Steebach naar het plateau. Aan de voet van de steile rotswand kan men prehistorische slijpgroeven zien. De zandsteen werd dusdanig gebruikt om de stenen werktuigen te slijpen. De route loopt vanaf daar door een prachtig landschap waarin bossen, rotsen en open gebieden zich afwisselen. Na het oversteken van een straat loopt de
wandelaar voorbij aan de “Mëchelskirch”, een rotsgrot die volgens de verhalen aan het einde van de 18e eeuw als een hermitage zou hebben gediend. Vanaf dit punt leidt de Mullerthal Trail eerst door  en bosrijke omgeving en een paar kilometer verder op smalle paden langs imposante rotsformaties zoals de “Daxelay” (3) “Einsiedelei” (4) of de “Härgottskapp” (5). Met een beetje fantasie kan men veel sprookjesfiguren herkennen in de rotswanden. Scheidgen is het einddoel van deze sectie.

Sectie 13: Scheidingen – Echternach (8,2 km)

Het uitgangspunt is naast het “Veräinshaus” in Scheidgen. Van daar leidt de weg de wandelaar  eerst uit het dorp naar het volgende bosgebied, de “Juckebësch” (1). Een verlicht beukenbos, gekenmerkt door smalle paden en waterstroompjes, die seizoensgebonden en afhankelijk van de waterbalans geheel verdwijnen of zich ontwikkelen tot ruisende beken. Het geoefend oog kan links en rechts van het pad vele gezichten in de rotsen herkennen. Na het passeren van de wandelparkeerplaats “Leiwerdëlt” loopt men op een korte afstand langs de beek voordat het pad in de “Leiwerdëlt” (2) overgaat – een prachtige bosrijke omgeving in de vallei van de beek. De weg loopt langs de linkerkant, vervolgens aan de rechterkant van de beek voorbij aan rotswanden, en blijft op smalle paadjes met rotsachtige delen door lichte loofbossen tot aan Echternach. Alvorens te gaan dalen wordt de wandelaar beloond met een prachtig uitzicht op de abdijstad (3).

Donderdag 7 september

Route 2b: secties 5 en 6

Met de bus naar Echternach.
Wandelen naar Consdorf (of omgekeerd)

Sectie 5: Van Ecternach naar Berdorf (6 km)

Vanaf het busstation in Echternach leidt de Mullerthal Trail via een korte klim naar het uitkijkpunt “Troosknäppchen” (1). Eenmaal daar, kan de wandelaar genieten van een indrukwekkend uitzicht op het centrum van Echternach. De weg loopt vervolgens door het bos naar de Wolfsschlucht (2) – een steile rotsspleet waarin vroeger wolven toevlucht vonden. Het volgende hoogtepunt op dit traject is het Labyrint (3) – een doolhof van rotspartijen. Langs de Aesbach loopt de Mullerthal Trail langs de grote rotspartij de “Perekop” (4), die men via ladders beklimmen kan. Het pad loopt over houten vlonders en bruggen door het romantische
Aesbachtal tot de “Hohllay” (4) – een grot, waaruit vroeger molenstenen voor de regio gebroken werden, wat nog duidelijk te herkennen is aan de ronde uitstulpingen. Kort daarna bereikt men het amfitheater, een openluchttheater, dat wordt gebruikt voor diverse evenementen. Na nog een paar meter, bereikt men Berdorf, bekend onder andere om zijn kaas, de “Berdorfer Kéis”.
Sectie 6: van Berdorf naar Mullerthal (en verder naar Consdorf)

Het centrum van het dorp Berdorf, op een plateau omringd door rotsen, is het startpunt van deze sectie. Vanaf daar loopt de Mullerthal Trail eerst door het dorp zelf – en dan het Berdorfer rotslandschap in, met  indrukwekkende, enorme rotsen, kloven en grotten. Langs de romantische vallei van de Wanterbach gaat het voorbij aan de “Roitzbachschlüff” (1). Een omweg naar het plateau van de Roitzbachschlüff wordt aanbevolen. Op het volgende stuk van de sectie komen na elkaar tal van rotsformaties tegen – daaronder de “Binzeltschlüff” (2), de “Predigtstuhl” (3) en de “Werschrummschlüff” (4). In de tweede helft van deze sectie passeert de wandelaar het bosgebied “Schnellert”, een mooi en wild deel van de Mullerthal Trail. Het doel van deze etappe is de “Heringer Millen” (5) in het dorpje Mullerthal. Het was vroeger één van de belangrijkste molens in de regio en is nu een toeristisch informatiecentrum en een restaurant.

Vrijdag 8 september

Route 3a:

Met de bus naar Larochette
Wandelen naar Müllerthal en verder naar Consdorf

Sectie 9: Van Larochette naar Beaufort (12,5 km)

Van kasteel tot kasteel is het motto van dit deel van de Mullerthal Trail. Uitgangspunt is de marktplaats van Larochette. De Mullerthal Trail steekt het plein over en gaat achter de kerk omhoog naar het bos. Na een korte maar steile klim heeft de wandelaar een laatste keer uitzicht op het kasteel (1). Vanaf dit punt loopt het pad eerst door een licht beukenbos en blijft stijgen tot aan het plateau waarop men door een zeer open landschap loopt – langs weiden, velden en boerderijen. Na een kort bosgedeelte komt een stuk met heggen, waar men aan het einde het hoogste punt van de wandeling bereikt. Eenmaal daar, is de beloning voor de constante
stijging een 360° panoramisch uitzicht (2). Dan gaat het via een bospad tot Berens. Hier wordt de Trail een smal pad dat leidt naar de “Aleweier” (3), waar een picknickplaats aan de oever uitnodigt om uit te rusten. Het pad loopt dan langs rotsformaties tot een oude wasplaats, de “Klingelbur” (4). Hier kan men het doel van de tocht – kasteel Beaufort (5) – voor de eerste keer van een afstand uit zien.

Sectie 10: Van Beaufort naar Mulerthal (7,8 km) en verder naar Consdorf

Deze etappe van de Mullerthal Trail zal de wandelaar inspireren door de elementen van rots, bos en water. Het uitgangspunt is de imposante kasteelruïne van Beaufort (1) uit de 12e eeuw. Vlak achter het kasteel is een renaissance kasteel (2) uit de 17e eeuw, en tot op heden wordt in de kelders de Cassero, een zwarte bessenlikeur, geproduceerd en het is mogelijk te proeven. De Mullerthal Trail loopt langs de vijver tegenover het kasteel de bossen in langs de oevers van de wilde, romantische “Haupeschbaach” (3) die samen met de met mos bedekte rotsen het karakter van deze sectie bepaalt. Na een korte tijd mondt de Haupeschbach in het dal van de Hallerbach (4). De wandelaar gaat hier over veel kleine houten bruggen, die de beek steeds weer oversteken en door een buitengewoon mooi, met mos bedekt rotsachtig landschap. Na een paar kilometer verlaat de Trail het bos en gaat verder in de prachtige open vallei van de Zwarte Ernz. Op de weilanden langs de meanderende beek grazen het grootste deel van het jaar Angus runderen. De Trail gaat vervolgens door een idyllisch landschap langs de bosrand naar de volgende bestemming – de “Heringer Millen” (4) in het dorpje Mullerthal.

Zaterdag 9 september

Route 3b:

Wandelen van Consdorf naar Müllerthal en verder naar Larochette
Met de bus naar Consdorf (bus 504 V. 16:46, overstap Christnach, bus 470 naar Consdorf

Sectie 7: Mullerthal – Blumenthal (9,5 km)

De Zwarte Ernz is de steeds terugkerende metgezel op deze route. Vanaf het startpunt, de “Heringer Millen”, volgt de Mullerthal Trail de loop van de beek naar de kleine, maar zeer schilderachtige waterval “Schiessentümpel” (1). Vervolgens loopt de weg boven de Zwarte Ernz en aan de voet van de rotsen het bosgedeelte “Paaschent” in. Na een paar meter verlaat de Mullerthal Trail de beek en leidt omhoog naar het bos, waardoor het eerst blijft gaan, totdat het via een trap weer naar beneden naar een kalktufbron (2) voert. Hier is ook de Zwarte Ernz weer zeer dichtbij. De Mullerthal Trail loopt nu parallel aan de beek op een houten vlonder en steekt deze meerdere keren over. Aan het einde van de vlonder, leidt het pad bergop richting
Marscherwald, bekend als venig, verlicht beukenbos. In de volgende sectie gaat de Mullerthal Trail door het “Ripsmoor” (3) – een hoogveen – en de zonnewijzer (4), die werd uitgesneden op een rotsrichel in de zandsteen. Vervolgens gaat de wandelaar richting Blumenthal, waar de Mullerthal Trail zich opnieuw bij de Zwarte Ernz voegt.

Sectie 8: Blumenthal – Larochette (8,6 km)Deze etappe van de Mullerthal Trail leidt van de Zwarte naar de Witte Ernz. Het uitgangspunt in het dorp Blumenthal is gelegen aan de Zwarte Ernz. Langs de beek verloopt de Mullerthal Trail richting Heffingen, verlaat na een korte tijd de vallei en klimt steil omhoog het bos in. Eenmaal op het plateau, treft de wandelaar een open, agrarisch land aan. Het uitzichtpunt “Houbierg” (1) biedt opmerkelijke vergezichten over velden en weiden. De Mullerthal Trail leidt dan door een bosgedeelte met mooie rots passages en daalt af naar de vallei van de Witte Ernz. Parallel aan de beek, gaat het verder naar Soup (2). Achter het plaatsje verlaat het pad de beek, voert naar boven het bos in en gaat verder op prachtige, smalle wegen naar Larochette. De imposante kasteelruïnes van Larochette (3) liggen ver boven het dorp, en begroeten de wandelaars al uit de verte. In Larochette aangekomen, leidt het pad naar het plaatsje in, waardoor de Witte Ernz stroomt.