2020 10 22 – Coronawandeling Eernegem

Coronawandeling Eernegem

Vanaf zaterdag 17 oktober tot zondag 15 november 2020 organiseert Wandelclub Koekelare zijn Corona-wandeling.
De afstanden zijn 5-9-12 of 16km.

We kiezen voor 16 km.

De omloop start aan het Kasseileggersplein in de Bruggestraat in het centrum van Eernegem op 100 meter van de kerk.

 

Km 0 Kasseileggersplein

Eernegem heeft een reputatie opgedaan als het dorp van de kasseileggers. Toen de steenweg Oostende-Wijnendale-Torhout rond 1765 aangelegd werd, schoolde half Eernegem zich om tot kasseilegger.

Op het kasseileggersplein staat het beeld Mutse, de kasseilegger op een sokkel in de vorm van een kassei.

In café De Buuzestove (nabij km 15,3 - Daliastraat) serveren ze exclusief het Eernegemse Kasseileggersbiertje.

Km 1,3 de Eernegemse klokkeputten

De godsdiensttwisten met de Geuzen leidden ook in Eernegem tot verwoestingen door troepen van beide zijden, zoals in 1578. De Eernegem waren er op die plaats drie putten, en de parochianen zouden er hun klokken hebben begraven tijdens de geuzentroebelen.

Km 3,9 Boskapel en Kasteel Bourgogne

Km 12,1 Vanderheydekapel

Dateert van 1883 (gebouwd door de familie Van der Heyde - Nieuwland). Gerestaureerd in 1998. Ter ere Maria van Lourdes.

Km 12,8 De Groene 62

Het fiets- en wandelpad loopt op de vroegere bedding van de spoorlijn Oostende-Torhout.

Deze lijn was bedoeld om Parijzenaars in enkele uren tijd naar de Belgische kust te brengen.

De eerste trein reed in 1867, de laatste reizigerstrein in 1963. Tot in 1967 reden er nog goederentreinen. De sporen werden in 1984 opgebroken.

Treinhaltes op die lijn waren Snaaskerke, Gistel, Moere, Eernegem, Ichtegem en Wijnendale.

Km 13,4 De stationsput

In 1867 kreeg  Eernegem een eerste spoorwegstation op de lijn 62 Oostende-Torhout. Ca 1900 werd er naast het eerste station een nieuw station gebouwd. Beiden werden gesloopt in 1972.

 

Aanvankelijk zou lijn 62 in het dorp van Eernegem passeren. Het geplande traject werd na tussenkomst en lobbywerk van burgemeester Gustave van Sieleghem aangepast.

Bij Eernegem station werd de 6 ha grote en 3 m diepe stationsput aangelegd. Via een 16 km lange gietijzeren leiding werd het water van Eernegem naar het eindstation Oostende vervoerd, waar het diende om de stoomlocomotieven te bevoorraden. Het water in Oostende was zout water, wat de treinen aantastte. Het water in de stationsput van Eernegem was zoet water en was bovendien zeer kalkarm en hierdoor veel geschikter om te gebruiken voor de treinen.

Tegenwoordig is de Stationsput een recreatiegebied.